Czytaj więcej" /> Czytaj więcej" /> Jury konkursu „Moniuszko – twórca romantyczny” | Centrum Bajki w Pacanowie

Jury konkursu „Moniuszko – twórca romantyczny”

Agnieszka Franków-Żelazny

Doktor habilitowany sztuki, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego (studia biologiczne ukończone w 2000 roku) oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: Wydziału Edukacji Muzycznej (dyplom w 2004 roku) i Wydziału Wokalnego (dyplom w 2005 roku). W 2006 roku ukończyła Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a w 2014 – Akademię Liderów Kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Początkowo związana była z Chórem Mieszanym Liceum Ogólnokształcącego w Głubczycach, a następnie z wrocławskimi chórami akademickimi. W latach 1995–1999 była członkiem Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej „In terra pax”. W 1999 roku założyła chór „Con Amore” przy Zespole Szkół nr 1 we Wrocławiu. Pełniła też funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej. W roku 2000 założyła Kameralny Chór Akademii Medycznej (obecnie Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu), z którym do końca 2014 roku zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach w kraju i za granicą. Od czerwca 2006 roku jest dyrektorem artystycznym Chóru NFM (wcześniejsza nazwa – Chór Filharmonii Wrocławskiej). W okresie od stycznia do lipca 2013 roku była opiekunem artystycznym Chóru Polskiego Radia, reaktywując Zespół i wprowadzając go na powrót na polską scenę muzyczną. Jest również pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, powstałego w 2013 roku, prowadzonego przez Narodowe Forum Muzyki. W styczniu 2015 roku objęła funkcję dyrektora programowego projektu Akademia Chóralna.

Pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie prowadzi klasę dyrygentury chóralnej, Chór im. S. Krukowskiego oraz metodykę śpiewu zbiorowego. Często jest zapraszana jako konsultant wokalny do prowadzenia warsztatów dla chórmistrzów oraz zespołów chóralnych

W latach 2013-2016 pełniła funkcję kuratora priorytetu „Muzyka” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W swoim dorobku posiada 12 nagranych płyt oraz ponad 70 nagród indywidualnych i zespołowych, w tym I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentury Chóralnej (2004), I miejsce etapu dolnośląskiego Konkursu na Najlepszego Studenta Rzeczpospolitej Polskiej Primus Inter Pares (2004), Odznakę Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2008), Wrocławską Nagrodę Muzyczną (2010), Nagrodę Internautów w konkursie Człowiek Roku 2011, Nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” Polskiej Akademii Nauk (2012), Brązowy Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej – Gloria Artis (2014), a także Fryderyka 2017. W 2018 roku programowany przez nią projekt Akademia Chóralna otrzymał nominację do Nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Wystąpiła w 19 krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Brazylii. Zrealizowała ponad blisko 1000 utworów chóralnych oraz ponad 200 wokalno-instrumentalnych.

Agnieszka Franków-Żelazny jest pełną entuzjazmu i energii osobą, o wielkiej wrażliwości muzycznej, dla której praca z chórem jest ogromną pasją i życiowym wyzwaniem.

 

Magdalena Idzik

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Studia kontynuowała w Mediolanie pod kierunkiem Vittorio Terranovy i w Londynie u Joy Mammen. Otrzymała stypendium Promocja Talentu przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 roku ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zadebiutowała w spektaklu Śpiewnik domowy Stanisława Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn.

W swoim bogatym repertuarze artystka ma wiele  operowych partii mezzosopranowych, bogaty i nieustannie poszerzany jest również repertuar oratoryjno-kantatowy i pieśniarski artystki, który z powodzeniem wykonuje na estradach filharmonicznych w kraju i za granicą. Od 2015 roku adiunkt doktor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina  w  Warszawie.Za działalnoość artystyczno- dydaktyczną została uhonorowana przez Rektora UMFC.

 

Wojciech Lipiński

Ukończył wydział gitary klasycznej na Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Jerzego Nalepki, oraz studia podyplomowe w Hochschule Fur Kunste Bremen pod kierunkiem prof. Bernarda Hebb’a. Z powodzeniem brał udział w wielu konkursach i kursach mistrzowskich m.in. w Hiszpanii, Czechach, Niemczech i Francji. Jest również laureatem konkursów gitary klasycznej w Koninie, Kielcach, Gdańsku i Lublinie.

Interesuje się jazzem, a swoje fascynacje rozwijał pod okiem Gary’ego Wittnera (USA) i Martina Schaberl’a (Austria). Uczestniczy w wielu projektach muzycznych, jako solista, akompaniator, aranżer i kompozytor. Współpracuje stale z teatrami „Logos” i „Studyjnym” w Łodzi, dla których komponuje i nagrywa muzykę. W styczniu 2018 roku spektaklem „Pan Maluśkiewicz i wieloryb” w reżyserii Krzysztofa Zemło rozpoczął współpracę z Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach.

Rok 2015 był szczególnie obfity w wydarzenia artystyczne. W lutym koncertował w Szwecji na kole podbiegunowym (Laponia) wraz z międzynarodowym składem Northern Light Combo. W czerwcu w Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał prawykonania utworu The Spiltter na gitarę i live electronics Rafała Zapały opartego o technikę syntezy granularnej, zawierającego także elementy improwizacji.

W listopadzie 2015 Wojciech Lipiński obronił pracę doktorską poświęconą gitarze klasycznej w kameralnej muzyce jazzowej na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. W tym samym miesiącu ukazała się debiutancka płyta jego zespołu pod tytułem Lime Tree Quartet.

Miesiąc później ukazała się jego kolejna płyta – Night In Bristol, tym razem jednak została wypełniona aranżacjami polskich piosenek i standardów jazzowych zrealizowanych w trio bez zestawu perkusyjnego: gitara, kontrabas i śpiew.

W centrum zainteresowań Wojciecha Lipińskiego pozostaje improwizacja, którą wprowadza do programu nauczania od początku nauki. Od roku 2015 prowadzi obok gitary klasycznej również klasę gitary jazzowej w ZPSM II stopnia w Kielcach, a także zajęcia z zespołu jazzowego.

Od trzech lat jest zapraszany do Lusławic jako wykładowca kursu „Mistrz i Uczeń” gdzie prowadzi warsztaty improwizacji dla gitarzystów klasycznych i elektrycznych.

Jest również pomysłodawcą i organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu i Konkursu „Gitara Viva!” objętego patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podczas siódmej edycji w 2017 roku w Kielcach miało miejsce prawykonanie jego autorskich kompozycji w opracowaniu na orkiestrę smyczkową i gitarę.

Jego najnowszy projekt poświęcony jest polskiej muzyce ludowej.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Zostaw komentarz

cztery × 1 =

'